Noravank (Armenian: ????????, meaning "New Monastery" in Armenian) is a 13th-century Armenian monastery, located 122km from Yerevan in a narrow gorge made by the Amaghu river, near the city of Yeghegnadzor, Armenia. The gorge is known for its tall, sheer, brick-red cliffs, directly across from the monastery. The monastery is best known for its two-storey Surp Astvatsatsin (Holy Mother of God) church, which grants access to the second floor by way of a narrow stone-made staircase jutting out from the face of building. The monastery is sometimes called Noravank at Amaghu, with Amaghu being the name of a small and nowadays abandoned village above the canyon, in order to distinguish it from Bgheno-Noravank, near Goris. In the 13th–14th centuries the monastery became a residence of Syunik's bishops and, consequently. a major religious and, later, cultural center of Armenia closely connected with many of the local seats of learning, especially with Gladzor's famed university and library.
In the 1st century AD Thomas the Apostle, one of the twelve disciples of Jesus, came to Odzun and ordained priests and bishops. Before leaving for India, Thomas buried Christ's swaddling clothes underneath the altar of the church of the Holy Mother of God. There is a 6th-century inscription attesting to this above the southern door of the church.
The Tatev monastery (Armenian: ????? ???? Tat'evi vank' ) is a 9th-century monastery located on a large basalt plateau near the Tatev village in Syunik Province in southeastern Armenia. The term "Tatev" usually refers to the monastery. The monastic ensemble stands on the edge of a deep gorge of the Vorotan River. Tatev is known as the bishopric seat of Syunik and played a significant role in the history of the region as a center of economic, political, spiritual and cultural activity. In the 14th and 15th centuries Tatev Monastery hosted one of the most important Armenian medieval universities, the University of Tatev, which contributed to the advancement of science, religion and philosophy, reproduction of books and development of miniature painting. Scholars of the Tatev University contributed to the preservation of Armenian culture and creed during one of its most turbulent periods in its history.
Zvartnots was built at a time when much of Armenia was under Byzantine control or influence and during the early invasions of Armenia by the Muslim Arabs. Construction of the cathedral began in 643 under the guidance of Catholicos Nerses III (nicknamed Shinogh or the Builder). Dedicated to St. Gregory, it was located the place, where a meeting between King Trdat III and Gregory the Illuminator was supposed to have taken place. According to the medieval Armenian historian Movses Kaghankatvatsi, the cathedral was consecrated in 652.[1] From 653 to 659, Nerses was in Tayk and the construction of the cathedral continued under Anastas Akoratsi. Following the Arab occupation of Dvin and the intensifying wars between the Byzantine and Arab armies on the former's eastern borders, Nerses transferred the patriarchal palace of the Catholicos from Dvin to Zvartnots.[2]
Behind fortified walls lies buildings of white shaved (felsite, including the monastery, church, a bell-tower and vestibule.[1][3] Its main monument is the Spitakavor Church of the Holy Mother of God (Spitakavor Church of Surp Astvatsatsin). Due to the number of springtime flowers that surround the monastery, it is sometimes called Tsaghkavank (the Monastery of Flowers) by the villagers of Vernashen.[1] An image, described as "a remarkable example of mid-century Armenian sculpture" of Mary (mother of Jesus), is chiseled into the headstone of the church's entrance. Other interesting artistic works included a sculpture of Jesus with his disciples and a relief of Eachi and his son.[1] The History Museum of Armenia in Yerevan now holds a wall hanging that depicts Prince Hasan. The relief of the prince and his father is at the Herm
Основан в 305 г., две церкви - 874 г. На расстоянии около 3 километров от берега в пустынной тогда северо-западной оконечности «Гегамского моря», подле истока реки Раздан одиноко возвышался небольшой скалистый остров, едва достигавший пятисот шагов в поперечнике. Остров был необитаем, лишь изредка на него высаживались, карабкаясь по скалам, рыбаки, да иногда скрывались бежавшие от правосудия
Монастырский комплекс Ахпат принадлежит к числу выдающихся произведений средневековой Армении, художественные достоинства которого выходят за рамки национальной культуры. Монастырь находится на севере Армении, в Лорийском марзе, к северо-востоку от города Алаверди, в одноименном селе. Помещаясь на высоком плато в окружении низкой застройки, он четко выделяется на фоне крутых лесистых склонов Базумского хребта. Возведенные вблизи него небольшие церкви дополняют ансамбль.
В верховье реки Агстев находится монастырский ансамбль Агарцин. Он расположен среди дремучих дубовых лесов, в ущелье небольшой, но бурной горной речки. Многочисленные культовые и различного назначения монументальные гражданские здания свидетельствуют о широкой активной жизни этого монастыря в XII-XIII веках. Основные церкви принадлежат к распространенным в X-XIII веках типам - купольному залу или крестовокупольному зданию с четырьмя приделами в углах средокрестия. Небольшие часовни - сводчатые, с полукруглой апсидой на восточной стороне. Усыпальница Багратидов в Агарцине имеет две изолированные молельни.
К северо-востоку от Гарни, выше по ущелью реки Азат, находится монастырь Гегард. В его своеобразии, без сомнения, отразился характер, окружающей монастырь, суровой и величественной природы: живописное ущелье, с отвесно громоздящимися друг на друга высокими скалами, очень извилисто, и, за поворотом круто спускающейся дороги, неожиданно открывается монастырь. В 1950-х годах у этого поворота поставлен указатель - львица на высоком пьедестале, поворотом головы, указывающая путь. Ее фигура стилистически связана с декоративным убранством монастыря, в частности, с изображениями фигур зверей на родовом гербе князей Прошянов
Крепость Гарни воздвигнута в одноименном селении Котайкского марза. Это было мощное укрепление, хорошо известное по летописным источникам (Корнелий Тацит, Мовсес Хоренаци и другие). В сооружениях Гарни своеобразно сочетаются элементы эллинистической и национальной культуры, наглядно свидетельствующие как об античных влияниях, так и о самобытных строительных традициях армянского народа. Художественные достоинства и уникальность памятников ставят Гарни в число выдающихся произведений мирового значения.
написать гиду